Los bericht bekijken
  #1  
Oud 20 July 2008, 13:33
admin admin is offline
Administrator
 
Geregistreerd: 2 August 2007
Berichten: 208
Standaard Zeven pijnlijke email-missers

Geplukt van Zibb.nl

http://www.zibb.nl/10228046/Artikel/...il-missers.htm


1. Heftig reageren
Een mail schiet u in het verkeerde keelgat en u dient de zender direct van repliek. U zult niet de eerste zijn die een ware e-mailoorlog ontketent door klakkeloos uw mening te verkondigen. Zaken zijn misschien niet zo onaardig bedoeld als u ze leest en dat geldt ook voor de persoon die uw e-mails ontvangt. Onthoud dat lichaamstaal ontbreekt en dat de ontvanger niet kan zien hoe de zender iets bedoelt.
Tip:
Beslecht een geschil bij voorkeur nooit via e-mail. Lees uw e-mail altijd goed door wanneer u deze getypt hebt, tel (minimaal) tot tien en klik dan pas op verzenden. Dit geldt uiteraard vooral voor boze e-mails. Twijfelt u over de toon? Laat dan een vertrouweling meelezen.

2. Grapjes maken
Kleine prikjes, steekjes en andersoortige onschuldige grapjes kunnen binnen een mum van tijd uitdraaien op een flinke ruzie. Het succes van een grap valt of staat niet alleen met de juiste timing, maar ook met de juiste toon en lichaamstaal. Deze twee laatste aspecten ontbreken juist bij e-mail. Dit betekent dat wanneer u een grap maakt, u het risico loopt dat de ontvanger deze niet als zodanig opvat. Zelfs wanneer u een smiley gebruikt kan de ontvanger dit nog opvatten als cynisch of sarcastisch.
Tip:
E-mailhumor wordt niet altijd gewaardeerd. U bevindt zich op glad ijs wanneer u grapjes maakt via de e-mail.
Blijf zakelijk in zakelijke mails en wees heel voorzichtig met grappen.

3. Pijnlijke typefouten
Vergis u niet in de ellende die u kunt veroorzaken door een typefout die niet als zodanig wordt herkend. Zo zult u niet de eerste zijn die een marketingkit verzendt en daarbij in plaats van een i een u typt (want die zit ernaast). Of wat dacht u van de klassieker: Er zal het een en ander aan je gedrag moeten veranderen hier, waarbij de i in het woord 'hier' ditmaal per ongeluk wordt vervangen door een o, die er wederom naast zit. Zelfs de kleinste typefout kan resulteren in een onaangename situatie en misschien zelfs ruzie.
Tip:
Het nogmaals doorlezen van uw e-mails is niet alleen handig wanneer u boos bent en een pittige e-mail hebt opgesteld. Het zorgt er ook voor dat u eventuele typefouten uit de mail weet te vissen voordat u deze verzendt.

4. Vertrouwelijke teksten naar de verkeerde
Het kopiëren en plakken van tekst kan u een hoop tijd besparen. Maar wie niet oppast stuurt een vertrouwelijke tekst naar een persoon die daar helemaal niets mee te maken heeft, of die daar z'n voordeel mee zou kunnen doen.
Tip:
Vertrouw niet teveel op uw geheugen en kijk goed welke tekst u hebt geplakt in de mail. Wederom: lees uw mail goed na voordat u deze verzendt.

5. Roddelen
U zou niet de eerste zijn die de e-mail stuurt naar de persoon over wie de mail juist gaat.
Tip:
Wanneer u een e-mail aan het schrijven bent die over een bepaald persoon gaat, let er dan goed op dat u deze e-mail naar de juiste persoon stuurt. E-mail-programma's vullen wanneer u een naam tikt, de naam en het adres automatisch aan met gegevens van personen die u eerder hebt gemaild. Check dus of het de juiste 'Martin Jansen' is die u mailt. Ook in de cc. Wissel privé-informatie over personeel of zakenpartners niet uit via de mail.

6. Ongevraagde informatie verzenden
Kettingbrieven komen ook op de werkvloer voor: e-mails die u door moet sturen naar zoveel mogelijk mensen. Een vergelijkbare variant zijn de e-mails waarin u wordt gewaarschuwd voor een gevaarlijk virus dat uw hele harde schijf wist. Dit soort mails zijn in 99 procent van de gevallen onzin. Wanneer u ze doorstuurt naar andere mensen kan dat als vervelend worden ervaren.
Tip:
Niemand zit te wachten op ongevraagde informatie en spam. Kettingbrieven horen niet thuis op de werkloer. Werk hier niet aan mee en stuur zulke e-mails niet door.

7. CAPS LOCK!!!
WAT? Het gebruik van hele woorden of zinnen in hoofdletters is het webequivalent van schreeuwen.
Tip:
Windows heeft een optie om u met een geluid te waarschuwen als u de Caps Lock-toets gebruikt. Om deze melding te activeren gaat u naar het configuratiescherm (Start - Instellingen - Configuratiescherm) en dubbelklikt u op de icoon Toegankelijkheid. Op het tabblad Toetsenbord vinkt u de optie Schakeltoetsen gebruiken aan. Klik op OK. Windows laat dan een geluid horen als u Caps Lock, Scroll Lock en Num Lock gebruikt.
__________________
Administrator Relatieklik.nl | Dé gratis datingsite met een persoonlijkheids- en relatietest.
Met citaat antwoorden