Los bericht bekijken
Oud 26 February 2008, 20:27
admin admin is offline
Administrator

Standaard Speeddaten is hard werken

Gelezen op Metronieuws.nl:
26 februari 2008

door Klaas Boomsma en Eva Cornet

Speeddaten, afspraakjes via internet en blinddates, wie is er niet nieuwsgierig naar. Maar waar vallen we bij elkaar op tijdens een date? Evolutionaire theorieën bepalen grotendeels of we iemand aantrekkelijk vinden. Psycholoog Gertjan Overbeek is bezig met een groot onderzoek naar partnervoorkeuren. Hij gaat hierbij evolutionaire theorieën en andere relationele stijlen toetsen tijdens speeddatesessies. Metro-verslaggevers Eva en Klaas deden hier undercover aan mee.

Eva: Bij binnenkomst ben ik toch wel een beetje nerveus, maar de setting is erg gezellig en ik heb al meteen een band met een andere vrouw. Een beetje lachend kijken we om ons heen en komen al snel tot de conclusie dat de mannen in de minderheid zijn. “Oh, dat is wel jammer, dan moet je ook alleen zitten”, zegt een mede-speeddatester. Daar begint het bij mij meteen mee, een zogenoemde pauzeronde. Terwijl er aan de tafeltjes naast mij druk wordt gekletst zit ik daar in mijn eentje. Gelukkig zitten er steeds vier vrouwen tegelijk alleen en maken we er snel een gewoonte van om dan maar gezellig met elkaar te kletsen.

Na mijn pauzeronde komt de eerste man tegenover me zitten. Na een paar ongemakkelijke eerste woorden komt het gesprek lekker op gang totdat de bel gaat. Het valt me op hoe snel vijf minuten voorbij kunnen gaan. Elk gesprek is heel leuk en ontspannen, maar toch vul ik, op één keer na, steeds ‘nee’ in op mijn mannenlijstje. Mijn plan om verschillende typetjes te spelen valt in het water. Ik merk dat ik toch graag leuk gevonden wil worden en praat gezellig mee met de mannen.

Iedereen die ik spreek, zowel mannen als vrouwen, zegt dat dit de eerste keer speeddaten voor ze is, al betwijfel ik of ze daarin wel eerlijk zijn. Het is overduidelijk wie er serieus op zoek is naar een relatie of wie het, net als ik, voor de gein een keer probeert. “Ik doe het meer voor de gezelligheid, maar ja, je hoopt toch altijd dat je iemand tegenkomt”, zegt mijn date-voor-vijf-minuten. Ik kruis meteen een ‘nee’ aan.

Klaas: Keihard werken is het, dat speeddaten. Ook al ben ik hier niet op zoek naar mijn toekomstige vrouw, je wilt toch dat het gesprek loopt en eigenlijk ook een ja’tje scoren op het oordeelformulier van de ander. De gesprekken verlopen wisselend; bij de een lijken de vijf minuten een eeuwigheid te duren, bij de ander komt het belletje hinderlijk snel. “Voor jou moet het toch geen probleem zijn gewoon een man op te pikken in de kroeg”, denk ik bij een paar vrouwen. “Wat fijn voor je dat er iets als dit bestaat”, schiet ook door mijn hoofd. Niet te hard praten is het credo. De tafeltjes staan zo dicht op elkaar dat nummer zes zou kunnen meeluisteren met het gesprek dat je met dame vijf voert. “Goh en wat doe jij?”, is al geen briljante opening, maar de vraag is nog dodelijker als de vrouw in kwestie al weet dat die eraan zit te komen.

Dat ik helemaal vanuit Amsterdam naar Nijmegen kom om te speeddaten blijkt nogal te verbazen. Eerlijk gezegd had ik er niet bij stil gestaan hoe desperaat dat kan overkomen. Daarom verzin ik een paar vrienden in Arnhem, “daar ben ik vanmiddag langs geweest, kon ik mooi combineren”. Intussen ben ik razend benieuwd naar wat de tegenpartijen van onze minidates vonden. Zelf ben ik royaal met mijn positieve beoordelingen. Was ze een beetje gezellig en enigszins appetijtelijk? Alstublieft, een ‘ja’.
De conclusies van Eva en Klaas: 'gezellig en intensief'

Eva: Mijn conclusie van de avond is dat speeddaten erg gezellig is. Je kunt leuke mensen ontmoeten met wie je wellicht een gemeenschappelijke interesse hebt. Vijf minuten is erg kort, maar toch krijg je vrijwel meteen een indruk of de ander bij je past of niet. Het was leuk om te proberen, maar ik ga voortaan gewoon naar de kroeg.

Klaas: Speeddaten heb ik meer als een intensieve sport ervaren dan als geschikte manier om vrouwen te ontmoeten. Dus, wil je weten of je goed in de markt ligt en je babbel nog intact is, dan zeg ik: ga speeddaten!

Top vijf afknappers
Eva:
1. Wanhopige mannen
2. Afkomstig uit gehucht
3. Saaie beroepen
4. Alleen over zichzelf praten
5. Doorsnee uiterlijk

Klaas:
1. Mentale instabiliteit
2. Gespeeld cynisme
3. Geen humor
4. Te graag willen